5 July - Iceland is for Vikings

5 juli 2016 - Höfn, IJsland

Zopas mijn eerste week IJsland achter de rug. Na de Faroer pas een echte uitdaging . Al bij aankomst was het duidelijk : dit wordt een zware trip.

De boottrip vanuit de Faroer was fijn, met steeds de " bikers" bij elkaar. We zijn dan ook tezamen vertrokken . Na het uitscheppen in Seydisflordur wachtte ons direct een helse beklimming van 12 km om tot in Eglisstadir te geraken: het stadje waar de fameuze N1 (ringweg) door loopt. Daar wordt er beslist om noordelijke of zuidelijk te gaan. Een belangrijke keuze....de wind!

Maar eerst moest dus die helling worden overwonnen. Met een fiets van ruim 15 kg en de bagage van 28 kg achteraan , zeker geen gemakkelijke zaak. Daarenboven was het aan de voet dan de Floyd maar 5°C, regende het, zat de wind recht in ons gezicht, was er een gevaarlijke mist...en ja....bijna boven een beetje sneeuw: Welcome in Iceland.  We geraakten zonder al te veel kleerscheuren in Eglisstadir, maar waren verkleund. Het eerste pompstation was dan ook onze eerste rustpauze na ruim 2 uur klimmen. De kelderen werden gedroogd en onze buiken gevuld met de eerste IJslandse kost.

Drying up in Eglisstadir

Van daar ging ieder zijn eigen weg. Ik besloot verder Noordelijke te trekken, zoals ik reeds geruime tijd op voorhand had gepland. De anderen trokken naar beneden.   Zij bleken de juiste keuze te hebben gemaakt. Ik vocht gedurende 15 km tegen de wind in mijn gezicht, het bleef maar regen en hier bovenop werd ik ook nog aangevallen door een lokale vogel...een soort meeuw. Rotbeesten die ons nog meermaals zullen lastigvallen. Ik besloot na 15 km om terug te keren naar het stadje, en de camping daar op zoeken tot het weer verbeterde. Bleek dat Benno, een Duitse medereiziger van op de boot, dezelfde beslissing had genomen. Hij stond met zijn tent al op de camping. We zouden samen een aantal dagen verder fietsen.

Maar het is blijven regen daar in het noordoosten, en samen hebben we dan maar besloten om naar het zuidelijke deel van IJsland te trekken. Via de weersatellieten en internet bleek het daar meer kans op beter weer. De enige manier om daar te geraken was de bus. Het openbaar vervoer is er goed geregeld in IJsland. En de fietsen kunnen meestal mee. We zochten het een en 't ander uit, en de bus naar Höfn in het zuidoosten leek ons ideaal. De bus bracht ons na een trip van ruim 5 uur door een mooi landschap tot in Höfn. En ja...het weer was beter.

We zetten dadelijk onze tenten op. En waren juist op tijd om in een nabijgelegen hotel de match van Portugal te zien. De avondwandeling nadien, bood ons een ongelooflijk zicht op de 4 gletsjers in de buurt

nightview on the gletsjers, Höfn 's Anderdaags wachtte ons een trip in de buurt van Höfn waar we op zoek gingen naar een Viking dorp. Dit dorp werd gemaakt voor een film die volgend jaar in de zalen zou komen....

Viking town near HöfnBenno to Viking Town, Höfn

View from Viking cafe near Höfn

De trip naar daar was ok, maar de weg terug was een gevecht tegen de wind. Bezweet komen we terug in de camping  toe. BezweetDe etappe duurde langer dan verwacht, en besloten niet meer verder te trekken. Ook owv het feit dat Duitsland speelde tegen Italie. Dus terug naar het hotel....waar we met verschillende mensen (André , een motard uit Holland)

gezellig hebben gekeken en het speciale gletsjerbier) hebben geproefd....Nadien hebben we de kaart van IJsland erbij gehaald, en besloten we om er s andedaags een zware trip van te maken van 75 km richting Jökulsarlon: een prachtig gletsjermeer rechts onder de Vatnajökul. We haalden het wel, maar met zeer veel moeite en liters krachtdranken en powerbars. De wind zat ons continu in het gezicht, en de verhoopte 20 à 25 km per uur gemiddeld werd niet gehaald. We haalden een gemiddelde van amper 14 per uur. Maar wat we te zien kregen was gewoonweg fantastisch. Jökulsarlon stond helemaal bovenaan op mijn verlanglijstje...en daar stond ik dan. We zochten er ons een fantastische kampplaats uit, en genoten van het geweldige zicht en de stilte. Maar we werden ook door een vriendelijke IJslandse schipper naar een hotelletje gebracht om de match IJsland tegen Frankrijk te zien...de sfeer was er goed: Franse en IJslandse supporters onder elkaar...

1. Karo:
    6 juli 2016
    Sounds like you are having an exciting trip! Lets hope for less wind and rain for the next part!! Big hug xx karo
  2. Kathleen:
    Blij iets te horen ! Fantastische reis ondanks het soms grillige weer maar denk dat je daar pas echt ervaart wat de natuur betekent..... Geniet er nog van , tof dat je gezelschap hebt ! Dag , Kathleen
  3. Pieter:
    6 juli 2016
    Ziet er prachtig uit, zie dat ge bruingebrand terug komt. ;-)
  4. Nancy:
    Heel fijn dat je dit prachtige avontuur, je droom kan beleven ondanks het mindere weer...geniet er verder van, Suskelief, maar ik ben toch ook blij dat je iets vroeger naar huis zal komen omdat je mij mist en ik jou ook!
    Dikke kus, je vrouwkelief
  5. Ingrid boogaerts:
    7 juli 2016
    Wat een prachtig en afwisselend avontuur dat je daar beleeft en in zo een mooie natuur!Geniet ervan ondanks het weer dat blijkbaar niet zo meezit,maar niet getroost hier is het ook wat betreft het weer niet veel soeps. Tot gauw.
  6. CC:
    Quel bonheur d'avoir de tes nouvelles CC !
    Neige et grisaille: un peu comme ici en fait ;-)
    Non je rigole - le soleil est enfin là depuis... hier soir - hahaha
    Je suis admirative de ce que tu entreprends et espère que tu y trouves tout ce que tu es venu y chercher.
    Magnifiques vues ! Merci aussi pour ça
    Juste pas tout compris je pense, in het nederlands, but got most of it don't worry :-):-)